čtvrtek 24. března 2016

Žiju: Se syndromem sněhové vločky


A vy s ním skoro určitě žijete taky. Na rozdíl od generace našich rodičů, kterým odmala v duchu komunismu vštěpovali, že pravděpodobně prožijí zcela průměrný život, poněvadž jsou obyčejní a museli by se hodně snažit, aby vystoupili z řady. Následkem toho v nich vznikla tendence nás vychovávat jako silné a individualistické osobnosti. Proto nám spolu s popkulturou tvrdili, že jsme unikátní, úžasní, vyvolení, žádný cíl není dost velký, sky’s the limit. Když budeme chtít, můžeme změnit svět. A my můžeme!
                                                                          
Nebo ne...?

Ještě když jsem byla malá, myslela jsem si, že svět a lidi kolem mě vlastně neexistují, jelikož jsem si je jenom vymyslela a všechno se odehrává v mojí hlavě, což ze mě vlastně dělá úžasně kreativního člověka, protože co se děje, to by jeden nevymyslel. Časem jsem slevila a přiznala světu vlastní existenci, ale vymýšlet si imaginární lidi a události mě bavilo pořád, čímž jsem se dostala k psaní. Většina tedy už existujících lidí okolo, včetně mojí češtinářky, mě utvrzovalo v tom, že píšu dobře. Vlastně je to jedna z mála věcí, která mi jde nějak nadprůměrně, takže když na mě dolehla volba vysoké školy, padl můj výběr na žurnalistiku, protože pokud mě mají někam vzít, bude to tam. První kámen úrazu se objevil v tom, že mě tam málem nevzali. Druhý problém je, že jakkoli v rámci normální populace píšu dobře, ve třídě je dalších padesát lidí, kteří píšou, no, taky přinejmenším dobře. A to moje dušička egoistického jedináčka těžce nese, protože co na mně dřív bylo výjimečné, to je tady norma a standard. Všichni jsme slepení v jedné sněhové kouli, která shodou okolností zrovna fajn píše.

Vždycky mezi nimi bude existovat někdo, kdo bude chytřejší, bude mít bohatší slovní zásobu, květnatější vyjadřování, větší štěstí na příležitosti, lepší kontakty nebo přinejmenším lesklejší vlasy. A co hůř – nemám skoro žádnou šanci většinu těch věcí změnit. Kromě té poslední. Koupím si jiný šampón. A úplně nejhorší je, že mám lidi ve svojí třídě hrozně ráda, ale na druhou stranu si uvědomuju, že dřív nebo později si pravděpodobně budeme konkurovat. Přeju všem úspěch, ale samozřejmě bych ho chtěla i pro sebe a ostatním ho závidím, což je poněkud schizofrenní, co je ovšem důležitější, nedělá to ze mě zlého člověka. Je důležité umět se radovat z radosti druhých, ale na troše ctižádosti není vůbec nic špatného, naopak je zdravá. Třeba můžeme být úspěšní všichni zároveň. Koneckonců, jsme přece ty skvělé a unikátní sněhové vločky. A já se pomalu začínám smiřovat s tím, že jako samotná vločka svět asi nezměním. Ale i malá vločka může být součástí velké laviny, která už ho mění docela snadno.


Žádné komentáře:

Okomentovat