čtvrtek 3. března 2016

Žiju: V Praze, kde je prý blaze


...a jak by podotkla moje babička, draze, beruško, draze. Jednou z negativních vlastností našeho hlavního města jsou všudypřítomná lákadla, která mi během studií neumožňují ušetřit snad ani jedinou korunu. Vždycky existuje zajímavý podnik, kde jsem ještě nejedla nebo neměla kafe, divadlo, výstava nebo koncert, které jsem ještě neviděla. A když se na konci měsíce zapřísáhnu, že si budu kupovat vážně už jenom jídlo, spiknou se proti mně všechny obchody s oblečením, obuví a kosmetikou v celé Praze, zhatí můj plán na spořádaný nekonzumní život a já si opět prožiju týden o skromných dávkách pečiva a čínských polívkách. Alespoň se do toho nového oblečení vejdu.

Ač v naší stověžaté metropoli trávím přibližně 24 dní v měsíci, oficiálně ji nesmím označovat za svůj domov. Byť bych mohla polemizovat o tom, jestli se za domov naopak dá označit místo, kam se přijíždím zhruba jen najíst, vyspat a přesvědčit rodiče o tom, že jsem ještě naživu, jim na tom záleží. Obávám se, že pokud se před nimi ještě jednou zmíním, že pojedu domů, teda err... zpátky do Prahy, bez milosti mě vydědí a v duchu tradičního českého Kde domov můj rozšířím řady bezdomovců definitivně. Kdo mě bude zásobovat sušenými rajčaty, drahými džusy a tuňákem potom, to nemám tušení.

Začala jsem ovšem mít pochopení pro absolutní pragocentrismus Pražáků. Je totiž dost obtížné mu nepodléhat, když se většina důležitých věcí koná půl hodiny metrem od vás, přes ulici máte nonstop Tesco a možnost objednat si cokoliv domů v kteroukoliv denní dobu. Zatímco ještě před půl rokem bych účast na akcích v Brně alespoň zvažovala, teď se o nich buď nedozvím, nebo se shovívavě zasměju. Během uplynulých šesti měsíců jsem se tak kulturní události mimo Prahu zúčastnila jednou, a to ještě jen pokud se dá ples gymnázia s přivřenýma očima označit za kulturní událost. Co se neděje v Praze, jako by se nedělo vůbec.

Zároveň řeším tradiční problémy čerstvé náplavy – za Lítačku sice nelobbuju, pro mě je to legitka nebo tramvajenka, zato však tápu v dilematu mezi označením Ípák a Pavlák. Když si chce někdo dát sraz na Karláku, třikrát se ujistím, že myslí to náměstí a ne most. I městská hromadná doprava skrývá mnohé nástrahy, dveře v metru se otevírají, když to nečekám, naopak v tramvaji se tvrdohlavě neotevírají, když to čekám. S předsudkem o orientačním nesmyslu čerstvých přistěhovalců bojuji statečně, nicméně neprohrávám ho jen díky existenci GPS v telefonu.

A co je nejhorší! Ještě jsem jako správná náplavka neměla sraz pod koněm. A to si ho tam prej dává každej.

Žádné komentáře:

Okomentovat